Akavan Erityisalat ja Nuoli: Etsivä nuorisotyö ja työpajat tarvitsevat rahoituksensa

2.9.2016
Nuoli ry
​Etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan nostaminen työllisyystoimeksi ja kolmikantaryhmään on hallitukselta hyvä päätös.

– Etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan nostaminen työllisyystoimeksi ja kolmikantaryhmään on hallitukselta hyvä päätös. Ristiriitaista on, että samaan aikaan valtiovarainministeriö esittää 4,6 miljoonan leikkausta etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan rahoitukseen. Nuorisotyötä ei voi tehdä ilman rahoitusta, huomauttavat Akavan Erityisalat ja Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijat Nuoli.

Akavan Erityisalat ja Nuoli esittävät, että etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan toiminnalle ohjataan vuoden 2017 budjettiin riittävä määrärahaa javaltionvarainministeriön esityksen 4,6 miljoonan euron leikkaus perutaan.

– Syrjäytyneitä nuoria ei ole helppo saada kiinni työelämään. Suuntaamalla rahoitusta oikea-aikaiseen tukeen työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön kautta, saadaan varmasti tuloksia aikaan. Työ on pitkäjänteistä, joten määrärahan pysyvyys on tärkeää, sanoo puheenjohtaja Mika Pietilä Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijat ry:stä.

Ehkäisevä nuorisotyö ei saa olla sijaiskärsijä

Liitot korostavat, että etsivälle nuorisotyölle on osoitettava oma täysi rahoituksensa, joka ei saa olla pois ennaltaehkäisyyn painottuvan perusnuorisotyön rahoituksesta.

– Jos etsivän nuorisotyön rahoitus jää vajaaksi, kunnat nipistävät perusnuorisotyön puolelta. Ennaltaehkäisevästä työstä leikkaaminen on yhä kohtalokasta ja inhimillisesti katsoen väärää politiikkaa. Nuorten ongelmat vaikeutuvat ja ratkaisut vain siirtyvät etsivän nuorisotyön alueelle. Perusnuorisotyön tehtävä on vahvistaa nuorten elämänhallintaa ja siten ennaltaehkäistä syrjäytymistä opiskelun ja työelämän ulkopuolelle.

– Molempia nuorisotyön muotoja tarvitaan kipeästi. Molemmat on rahoitettava, eikä rahoituksen painotusta saa ennalta ehkäisevältä puolelta vähentää, Mika Pietilä korostaa.

Lisätietoja:
- puheenjohtaja Mika Pietilä, puh. 050 370 7297, Nuoli, mika.pietila@nuoli.info
- toiminnanjohtaja Petteri Piirainen, puh. 0201 235 397, Nuoli, toimisto@nuoli.info
- toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, puh. 040 700 7800, Akavan Erityisalat, salla.luomanmaki@akavanerityisalat.fi
- asiamies Jaakko Korpisaari, puh. 0201 235 363, Akavan Erityisalat, jaakko.korpisaari@akavanerityisalat.fi